1

Fabryka Golfa w Dreźnie – wyjazd Koła nr 16 SEP przy KOGENERACJI S.A.

Ekologia za szkłem.
W   dniu   16   lutego   2019   r.   członkowie   Koła   nr   16   Stowarzyszenia   Elektryków   Polskich   przy
KOGENERACJI S.A. już tradycyjnie w okresie zimowym udali się na wycieczkę techniczną. Tym razem
celem była słynna
Szklana Manufaktura usytuowana  w centrum Drezna, pod której nazwą kryje się nowoczesna  montownia
elektrycznych  samochodów  marki Volkswagen.  Zgodnie  z  ekologicznym tematem wyjazdu, wykorzystaliśmy
transport zbiorowy, najpierw kolej, a następnie tramwaj miejski.
Pierwsze wrażenia były naprawdę imponujące, budynek montowni to gigantyczny gmach, wykonany z
tafli szklanych, przez które nawet z dużej odległości można podziwiać linie montażowe, ekspozycje czy
biura projektowe. A wszystko w otoczeniu fosy, terenów zielonych położonych kilkanaście minut od
Starego Miasta.
Przy wejściu do fabryki była możliwość zapoznania się z koncepcyjnymi modelami marki Volkswagen.
Drezdeńska   fabryka   od   2017   roku   montuje   tu   samochody   o   nazwie   e-Golf,   zasilane   energią
elektryczną.   Ponad   70   pojazdów   dziennie   opuszcza   „szklane   mury”   zakładów.   Wraz   z
polskojęzycznymi   przewodnikami   rozpoczęliśmy   niemal   dwugodzinne   szkolenie   w   strefie
produkcyjnej. Taśma montażowa to wielopoziomowe ruchome podłogi o drewnianej powierzchni,
które wolno przemieszczają najpierw puste nadwozia, które następnie są wyposażane w coraz więcej
podzespołów.   Każdy   przystanek   montowanego   e-Golfa   to   12   minut   montażu   okablowania,
podzespołów czy deski rozdzielczej. Na nic tu poszukiwanie baku paliwa czy układu wydechowego –
tych   elementów   tutaj   nie   znajdziemy.   Potem   auto   przemieszczane   jest   do   kolejnego   punktu
obsługiwanego  przez  pracowników   Tylko  niektóre   zadania   jak  montaż  szyb   czy   kół powierzono
robotom.   Kulminacyjnym   momentem   produkcji   są   tzw.   „zaślubiny”.   To   połączenie   podwozia,
zmontowanego na sąsiedniej linii z wyposażonym już w pełni nadwoziem. Łączy je 50 punktów, które
zamykają 18 godzinny cykl wytworzenia jednego pojazdu. Szczególne zainteresowanie zwiedzających
wzbudziło serce „elektryka”, czyli elektryczny zespół napędowy wraz z baterią akumulatorów. Miejsce
znanego   nam   wlewu   paliwa   zajęło   gniazdo   do   ładowania,   czy   to   z   garażowego   gniazdka   czy
profesjonalnej   stacji   ładowania,   których   coraz   więcej   wokół   nas.   Przewodnicy   profesjonalnie
odpowiadali na dziesiątki pytań z naszej strony. Po kontroli technicznej e-Golf jest gotowy do jazdy i
wiele osób decyduje się na jego odbiór bezpośrednio z montowni. Tu w kilkunastopiętrowym,
oczywiście szklanym, garażu auta czekają już na swoich właścicieli. A jak daleko można pojechać tym
cudem techniki? Przewodnicy mówią nawet o 300 km, ale to teraźniejszość – Volkswagen zapowiada
masową produkcję samochodów o dużo większym zasięgu przy skróceniu dość długiego dziś czasu
ładowania. Na koniec jeszcze zdjęcia pamiątkowe i wracamy do realiów, czyli świata samochodów
spalinowych,   gdzie   elektryki   stanowią   jeszcze   rzadkość.   Po   wizycie   w   „
Szklanej manufakturze”
nabraliśmy przekonania, że realia te zmienią się już niebawem.
Członkowie Koła nr 16 SEP przy KOGENERACJI S.A.